رییس فرا،یون محیط زیست مجلس با بیان این که متاسفانه و، صمت نیز در این راستا با خودروسازان همراه شده است گفت: دادن اختیار کامل به و، صمت برای فرآیند اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده در حالی که این و،خانه راسا ذینفع در تولید خودرو هم هست کاری اشتباه است و باید ،ت تنها ناظر این موضوع بوده و در اجرای آن دخالتی نکند.
به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سمیه رفیعی با اشاره به مطرح شدن لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: متاسفانه لابی خودروسازان با و، صمت عملا در برهههای مختلف موجب دور زدن قانون و ابطال مصوبات برای کاهش آلودگی هوا شده است که به ،وان نمونه میتوان به ابطال مصوبه ا،ام تولیدکنندگان خودرو داخلی به ازرده خارج ، خودروهای فرسوده به ازای تولیداتشان، تغییر در زمان ارتقای استانداردهای زیست محیطی و اخیرا هم همین پیشنهاد لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو اشاره کرد.
رییس فرا،یون محیط زیست مجلس تصریح کرد: واریز پول به یک صندوق به جای اسقاط خودروهای فرسوده فقط رفع تکلیف است و هیچ مشکلی را از آلودگی هوا رفع نمیکند. از سوی دیگر مشوقهای درنظر گرفته شده نیز باید واقعی و مورد پسند مالکان خودروهای فرسوده باشد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم با اشاره به این که بر اساس آمارهای موجود هم اکنون بیش از ۵۰ هزار گواهی استقاط خودرو در مراکز اسقاط وجود دارد که هیچ ، متقاضی دریافت آن نیست افزود: این در حالی است که تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت به جای اجرای وظایفی که بر عهدهشان است به بهانههای مختلف و با لابیگری قصد دارند تا چرخه ،وج خودروهای فرسوده را دور بزنند و عملا آنرا متوقف کنند.
وی با تاکید بر این که باید از تجربه اجرای این طرح در ستاد تبصره ۱۳ و ایجاد حساب واسط و سردرگمی مردم در یک دوره، درس گرفت افزود: زم، که ناظر، متولی و ذینفع یک دستگاه باشد قطعا شاهد بروز مشکلات و مفاسد بسیاری خواهیم بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هفته جاری جلسهای در خصوص بررسی وضعیت خودروهای فرسوده نیز در فرا،یون محیط زیست مجلس برگزار میشود.