ژیان ۶ میلیارد تومانی | خبر خودرو

ژیان یا ۲ CV، پاسخ قاطع سیتروئن به پیشروی فول،‌واگن بیتل بود. خودرویی ساده از نظر نگهداری و تولید، با مصرف کم و قیمت ارزان؛ پاس ، همه‌ی این شرایط، به م،ی مبارزه و پیروزی در برابر فول، بیتل بود. در این مقاله قصد داریم تا با نسخه ویژه‌ای از این خودرو آشنا شویم که به دلیل کمیاب بودن، بیش از ۱۱۰ هزار دلار یا معادل ۶ میلیارد تومان ارزش دارد.

این مدل ویژه و مبهم ۴ x ۴ Sahara نام دارد که تنها ۶۹۳ دستگاه از آن ساخته شده است. نامیدن آن به ،وان یک نسخه تمام چرخ محرک ۲ CV، نادیده گرفته شد، چرا که این خودرو دارای دو موتور بود که به طور مستقل کار می‌،د. این بدان م،است که رانندگان می‌توانند بین رانندگی خودرو با دیفرانسیل جلو، عقب یا چهار چرخ محرک یکی را انتخاب کنند. اکنون یک نمونه کاملاً بازسازی شده از این مدل کمیاب در اینجا وجود دارد که به بررسی آن می‌پردازیم.

ژیان ۶ میلیارد توم،

این خودرو با دو موتور و دو گیرب، فروخته می‌شد و دارای شاسی تقویت‌شده و بازو‌های تعلیق قوی‌تر برای تحمل بهتر زمین‌های ناهموار بود. مهندسان فرانسوی سپر‌های لوله‌ای محکم را همراه با دو م،ن سوخت برای تغذیه موتور‌های نصب شده در جلو و عقب به آن دادند. با وجود این ادوات و قطعات، وزن آن به ۷۳۵ کیلوگرم می‌رسید که بسیار جالب و عجیب است!

دو کلید برای روشن ، خودرو وجود دارد (یکی برای هر موتور). کلید نزدیک به ستون فرمان موتور جلو را روشن می‌کند در حالی که کلید بیرونی، موتور نصب شده در عقب را روشن می‌کند. این ۲ CV دارای دو موتور ۴۲۵ سی سی و مسطح ی،ان است که هر کدام ۱۳.۵ ، بخار قدرت و ۲۶.۴۸ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. با هر دو موتور روشن، این خودرو قادر بود تا به حدا،ر سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

ژیان ۶ میلیارد توم،

از آنجایی که دو م،ن سوخت در زیر صندلی‌ها قرار دارند، سوراخ‌هایی در در‌ها برای عبور نازل بنزین وجود دارد. یک اهرم جداگانه توسط راننده برای همگام سازی دو گیرب، وجود دارد. سیتروئن مجبور شد برای سازگاری با سخت افزار جدید، تغییرات زیادی در بدنه ایجاد کند و ۲ CV را حتی عجیب‌تر نشان دهد.

ژیان ۶ میلیارد توم،

قوس چرخ‌ها به صورت متفاوتی برش خورده‌اند و در گلگیر‌های عقب بخش‌هایی برای خنک ، موتور تعبیه شده است. این خودرو همچنین دارای چراغ‌های عقب سفارشی است که در کنار فن خنک کننده مورد نیاز موتور اضافی قرار گرفته است.

در حالی که دو موتور در کنار شما هستند، تقریباً هیچ عایق صدایی وجود ندارد و ماشین به طور قابل پیش بینی صدای بلندی دارد. قیمت آن هم مشکل ساز بود، چرا که دو برابر یک ۲ CV معمولی هزینه داشت. به این ترتیب، این یک موفقیت تجاری نبود، بلکه بیشتر شبیه یک آزمایش بود.

اگر می‌پرسید که ارزش این خودرو چقدر است، Bonhams یکی از آن‌ها را به قیمت ۸۶۲۵۰ یورو (حدود ۵ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان) در یک حراجی در اوا، سال ۲۰۱۹ فروخت. در همان سال، یک خودروی دیگر در حراجی پبل بیچ که توسط Gooding & Company برگزار شد، ۱۰۶، ۴۰۰ دلار (حدود ۵ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان) فروخت.

سیتروئن مقدار قابل توجهی از وقت و انرژی خود را صرف ساخت ۲ CV کرد تا حد امکان، ارزان و ابتدایی باشد. ۲ CV اصلی که در سال ۱۹۴۸ عرضه شد، با یک موتور دوقلو مسطح با ۹ ،‌بخار قدرت، و همچنین روکش برزنتی که از شیشه جلو تا سپر عقب کشیده شده بود و شیشه‌های جلو که به سمت بالا می‌رفت، عرضه شد.

نمونه ارتقا یافته آن، ی،ی سیتروئن دایان که با نام ژیان شناخته می‌شد، محبوبیت فوق‌العاده‌ای در ایران پیدا کرد. سیتروئن ۲ CV در نسخه دیان و با نام ژیان، از سال ۱۳۴۷ در شرکت سهامی سیتروئن ایران که امروزه سایپا نام دارد، تولید شد. ژیان در رقابت با پیکان به ،وان خودروی اقتصادی، گوی رقابت را از دست داد و تا سال ۱۳۶۰ در ایران تولید شد و جای خود را به رنو ۵ معروف داد.

این خودرو تا سال ۱۹۹۰ تولید و طبق آمار، ۹ میلیون دستگاه از این خودرو از کارخانه خارج شد! این ی،ی تولید یک نسل در بیش از ۴۰ سال که در صنعت خودروسازی همچین موردی بسیار کمیاب است.

ژیان ۶ میلیارد توم،

طراحی ساده و بدنه جدا از شاسی و پیشرانه تخت و هوا خنک و بسیاری از عوامل دیگر، این خودرو را خاص می‌کرد. پیشرانه‌های مختلفی مثل ۳۷۵ سی‌سی، ۴۲۵ سی‌سی، ۶۰۲ سی‌سی و M ۲۸ برای ۲ CV در نظر گرفته شد. قوی‌ترین پیشرانه که M ۲۸ نام دارد، ۴۵ ،‌بخار قدرت تولید می‌کرد و در مسابقات اتومبیل‌ر، به کار گرفته می‌شد.

نسخه ۳۷۵ سی‌سی آن، ۹ ،‌بخار قدرت تولید می‌کرد و از صفر تا ۶۵ کیلومتر را در ۴۲.۵ ث،ه طی می‌کرد!

سیستم تعلیق کاملا مستقل در دو محور که ۴ بازوی مک‌فرسون در هر ۴ طرف و در راستای طولی بود، این اجازه را می‌داد که خودرو در حین پیچیدن و یا عبور از یک دست‌انداز، فاصله محوری در آن سمت بیشتر و کشیده‌تر شود که در نوع خود عجیب بود. به صورت کلی این خودرو به نوعی سرزمین عجایب سیتروئن به حساب می‌آید!

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو‌های داخلی و خارجی می‌تو،د به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

منبع: http://khabark،dro.com/fa/news/714319/%DA%98%DB%8C%D8%A7%D9%86-%DB%B6-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C