برندگان و بازندگان هفتگی صنایع بورسی هفته منتهی به ۱۶ آذر ۱۴۰۱

مهم‌ترین تحول صورت گرفته در صنایع کشور که واکنش مستقیم بورس تهران را نیز در پی داشته، مسیر هموار خودرویی‌ها برای عبور از قیمتگذاری دستوری بوده است که به رشد قیمت سهام خودرویی و در نتیجه واگرایی شاخص هم‌وزن انجامیده است. در این میان اما همچنان نبود چشم‌انداز من، و حتی واضح از آینده برخی متغیرهای اثرگذار همچون بازارهای جه،، بودجه ۱۴۰۲، تحریم‌های بین‌المللی در فضای ناامیدی از احیای برجام و جاماندن دلار نیمایی از روند افزایش نرخ آزاد اسکناس آمریکایی، اجازه رشدهای سریع را به بازار و سهام شاخص‌ساز نمی‌دهند و می‌توان گفت که کلیت بازار در یک شرایط رکودی و خنثی به سر می‌برد که هر از چند گاهی براساس انتشار یک خبر یا اتفاق، روند صعودی یا نزولی بسیار متعادلی را به خود می‌گیرد.

همگام با بازیگران بورسی

در هفته‌ای که گذشت شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۳۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. این چهارمین هفته متوال است که شاهد ،وج سرمایه‌های ،د از جریان دادوستد سهام هستیم. حقیقی‌ها در تمامی روزهای معاملاتی هفته گذشته فروشنده بودند و در این میان میانگین روزانه ،وج پول در هفته منتهی به ۱۶ آذرماه، ۱۶۷ میلیارد تومان برآورد می‌شد.

برندگان و بازندگان هفتگی صنایع بورسی هفته منتهی به ۱۶ آذر ۱۴۰۱
در هفته سوم آذرماه شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۸۳۵ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم

یک هفته با صنایع بورسی

فردای اقتصاد: معاملات بورس تهران در هفته منتهی به ۱۶ آذرماه با واگرایی دو نماگر اصلی این بازار پایان یافت. جایی که شاخص کل بیش از یک درصد کاهش ارتفاه داد اما ۰.۶۹۶ درصد بر ارتفاع نماگر هم‌وزن افزوده شد. این در حالی بود که همه گزینه‌های سرمایه‌گذاری با رشد هفتگی قیمت همراه شدند. خودرو در هفته‌ای که گذشت با رشد ۳.۳ شاخص صدرنشین شد. رتبه دوم سودده‌ترین بازار در هفته گذشته از آن سکه شد. قیمت سکه در این هفته تا مرز ورود به کانال ۱۸ میلیون تومان نیز پیشروی کرده بود اما در ادامه بخشی از این رشد را برگشت و در نهایت با آرام گرفتن در قیمت ۱۷ میلیون و ۴۰۴ هزار تومان، هفته را با رشد ۰.۴ درصدی به پایان رساند. رتبه سوم بازار پرسود هفته نیز از آن پادشاه رمزارزها شد. قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته با رشد ۰.۳ درصدی همراه شد. قیمت دلار در هفته گذشته نیز صعودی بود و ۰.۲ درصد افزایش را نشان داد. اسکناس آمریکایی در پایان  هفته به سطح ۳۶ هزار و ۴۶۰ تومان رسید. بورس اما از این رالی قیمتی جا ماند.

در هفته‌ای که نماگرهای بورسی خلاف جهت یکدیگر حرکت ،د، نگاهی به عملکرد صنایع بورسی در طبقه‌بندی ۵۲گانه نشان از افت شاخص در ۳۰ صنعت در مقابل رشد ۲۲ گروه بورسی داشت. در این میان گروه هتل و رستوران هفته را با رشد حدود ۱۴ درصدی به پایان رساند و پیمانکاری صنعتی نیز رتبه دوم را به خود اختصاص داد. در میان گروه‌های پرمخاطب نیز شاخص خودروسازان ۷.۹ درصد و قطعه‌سازان خودرو ۷.۵ درصد افزایش ارتفاع را در مقیاس هفته تجربه ،د. در آنسوی بازار بیشترین افت هفتگی قیمت از آن صنعت وسایل خانگی با کاهش ۵.۴ درصد و سپس فعالیت‌های مهندسی با عقب‌گرد ۵ درصدی شد. پالایشی‌ها نیز در هفته گذشته با میانگین افت ۴.۴ درصدی مواجه شدند و شاخص بانکی‌ها حدود ۴ درصد کاهش ارتفاع داد.

برندگان و بازندگان هفتگی صنایع بورسی هفته منتهی به ۱۶ آذر ۱۴۰۱
نگاهی به عملکرد صنایع بورسی در طبقه‌بندی ۵۲گانه طی هفته منتهی به ۱۶ آذرماه، نشان از افت شاخص در ۳۰ صنعت در مقابل رشد ۲۲ گروه بورسی داشت


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65947172/%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%81%D8%AA%DA%AF%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%B0%D8%B1