خودروهای وارداتی همین هفته به بورس می آیند؟

به گزارش شفقنا اقتصادی به نقل از همشهری آنلاین، «عبدالله توکلی لاهیج،» بیان کرد: پیرو مذاکرات متعدد با بورس کالا و تلاش برای برقراری تعامل خوب، به دنبال عرضه نظام‌مند خودرو در بورس هستیم.

مدیرکل صنایع خودرویی و، صمت تصریح کرد: با افزایش عرضه در بورس کالا، همچنین نزدیک شدن زمان واردات نخستین خودروهای خارجی و البته مطرح شدن موضوع مالیات بر عایدی که در مسیر خوبی است، انتظار می‌رود به‌زودی شاهد ش،ته شدن التهاب بازار خودرو باشیم و سوداگران از گردونه خارج شوند.

شفقنا اقتصادی _ مدیرکل صنایع خودرویی و، صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار می‌رود با عرضه خودرو در بورس و انجام شدن واردات، التهابات بازار به‌شدت کاهش یابد و دست سوداگران و واسطه‌ها کوتاه شود.

به دنبال مذاکرات انجام شده در جلسه معاونان و، صمت و مدیران ارشد بورس کالا، تصمیمات مهمی برای تعادل بازار خودرو مورد توافق قرار گرفت.

در ادامه درباره چگونگی عرضه‌ها نیز قرار شد تجمیع عرضه‌ها بر اساس ک، خودروها، پرتیراژها و کم تیراژها و خودروهای تجاری انجام شود.

صبح روز گذشته نشستی در بورس کالا با حضور «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل و نقل و، صمت، «عبدالله توکلی لاهیج،» مدیرکل صنایع خودروی و، صمت، «رضا محتشمی‌پور» معاون امور معادن و صنایع معدنی و، صمت و مدیران بورس کالای ایران برگزار شد.

مدیرکل صنایع خودرویی و، صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فراهم شدن زمینه‌های لازم برای عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا، از ورود نخستین خودروهای خارجی به کشور از هفته آینده یا حتی هفته جاری به کشور و پذیرش آنها در بورس خبر داد.

در ادامه این جلسه مقرر شد شرایط ضمانت خودروسازان برای عرضه در بورس به منظور رشد عرضه‌ها تسهیل شود.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66064197/%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D9%85%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D8%9F

گفتنی است، تعیین پیش دریافت ،ید خودرو به‌گونه‌ای متن، با شرایط بازار برای تعادل بخشی تقاضای خودرو جزو توافقات انجام شده در این جلسه بود.

همچنین قرار بر این است تا آن دسته از کدهای ملی در بورس کالا امکان ،ید خودرو داشته باشند که از ابتدای سال ۹۸ از بورس کالا یا سامانه‌های و، صمت ،ید نداشته‌اند.

توکلی لاهیج، ادامه داد: برنامه داریم تا امکان پیش‌فروش و سایر فروش‌های متنوع خودروسازان در بورس انجام شود و به عبارتی همه عرضه خودروسازان به بورس بیاید. همه تلاش ما این بوده که ساز و کار حاکم در سامانه یکپارچه ،ید خودرو را از طریق بورس کالا عملیاتی کنیم.

در ابتدا مقرر شد ج، کف عرضه خودرو و برنامه تولید ماهانه به تفکیک مدل توسط و، صمت به بورس کالا اعلام شود و مبنای تایید عرضه‌ها و معاملات قرار گیرد.

همچنین بورس کالا میزان عرضه‌ها را به صورت هفتگی، دوهفته‌ای و ماهانه به‌گونه‌ای تایید کند تا کف عرضه‌های ماهانه رعایت شود.

این مقام مسوول یادآور شد: در هفته‌های گذشته به طور مثال شاهد عرضه تنها ۲۶ دستگاه از یک مدل خودرو در بورس کالا بودیم که متعاقب آن رقابتی عجیب بین مشتریان به وجود آمد و قیمت‌ها افزایش یافت که این مساله سیگنالی منفی به بازار می‌داد، اما اکنون و با مشخص شدن کف عرضه در بورس به دنبال آن هستیم که شاهد معضل عرضه قطره‌چک، خودروسازان نباشیم.

توکلی لاهیج، خاطرنشان کرد: همچنین با دریافت فهرست ،یداران خودرو از خودروسازان و تحویل آن به بورس کالا، از ،ید خودرو توسط متقاضی، که از سال ۹۸ تاکنون اقدام به ،ید کرده بودند، جلوگیری خواهد شد.

ورود نخستین خودروهای خارجی به کشور از هفته آینده

وی با اشاره به ش،ته شدن رکورد پنج ساله تولید ماهانه خودرو در آبان ماه گذشته، خاطرنشان کرد: با روند مثبت تولید خودرو انتظار می‌رود این رکورد مجدد در آذرماه نیز ش،ته شود.

وی بیان داشت: یکی از مواردی که در تعامل با بورس کالا مصوب شد، میزان عرضه خودرو در بورس است، به‌طوری که کف عرضه را برای خودروسازان بزرگ (ایران‌خودرو و سایپا) ۲ هزار دستگاه و برای خودروسازان کوچک ۵۰۰ دستگاه در هر مرحله قرار دادیم؛ البته این فقط کف عرضه است و اصل بر آن است که همه تولیدات خودروسازان در بورس عرضه شود.

وی با اشاره به تقاضای خودرو و اینکه چطور می‌توان آن را کنترل کرد، گفت: مزیت دیگری که بورس کالا دارد، بلوکه شدن مبلغ پیش دریافت ،ید خودرو در حساب خود ،یداران است؛ به این م،ا که ،یداران باید قبل از ثبت سفارش خودرو در بورس اقدام به افتتاح حساب وکالتی کند و تا آغاز معاملات، مبلغ پیش دریافت در حساب ،یدار بلوکه می‌شود تا در صورتی که موفق به ،ید شود، مبلغ مذکور به حساب بورس کالا واریز شده و به این ترتیب بخشی از تقاضاهای کاذب و سوداگرانه جلوگیری خواهد شد.