ما در جایگاه انجمن به این موضوع اعتراض داریم. کدامیک از این تایید شدهها، نماینده رسمی شرکتهای خارجی در ایران هستند و چگونه خدمات پس از فروش را تضمین خواهند کرد؟
این در حالیست که زیان خودروسازان طی سالهای اخیر بهسبب قیمتگذاری دستوری، قائل نشدن به بازار رقابتی، مدیریت ،تی، عدم چابکی آنها، عدم خصوصیسازی و موضوعات ریشهای بوده است. حقیقت این است که جرئت خصوصیسازی این دو بنگاه وجود ندارد، اما میخواهند تمام بار را به دوش واردات و مردم بیاندازند.
برای هرکاری، یک سرِ بازی خودروسازان بزرگ هستند!
دادفر خاطرنشان کرد: این دو از موارد اصلی ملاک صلاحیت برای واردات خودرو تعریف شده، اما چرا در زم، که صحبت از شفافیت است، مستندات صلاحیت اینها منتشر نمیشود و در سامانه شفافیت قرار نمیگیرد؟ حقیقت ماجرا این است که واردات خودرو بهجای آنکه کاری تجاری- بازرگ، باشد، بیشتر شبیه یک نمایش است.
در این رابطه مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، میگوید: در موضوع واردات خودرو از فرآیند آییننامهنویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون بهبود مستمر محیط ،ب و کار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار حائز اهمیت بوده و حتی ممکن است منجر به فساد شود.
انتخابهای نادرست و ناعادلانه برای واردات، قابلیت وقوع واردات نخواهد داشت؛ اصلا و ابدا آییننامه چیده شده، فرآیندی وارداتی نیست و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمتها نخواهد شددادفر تصریح کرد: این آییننامه منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمتها نخواهد شد؛ چراکه بههیچ ،وان کار صورت گرفته، کار اجرایی و تخصصی نبوده است.
وی متذکر شد: مگر میشود قصد فروش یک کالا را داشته باشیم، اما صنف و اتحادیه آن کالا و خود فروشنده یا واردکننده کالا، مشارکت نداشته باشند و در عوض اتحادیه یا تشکلهای دیگر و غیر مرتبط وارد عمل شوند؟ در مورد افرادی که برای واردات انتخاب و تایید صلاحیت شدهاند، چرا بصورت رسمی اطلاعات منتشر نمیشود که بر چه اساس انتخاب شدهاند؟
به گزارش نبض بازار، در حالیکه و، صمت واردات خودرو را ابزار کمکی برای افزایش تولید داخلی و کاهش التهاب بازار میداند بسیاری میگویند: در آییننامه واردات خودرو و دستورالعمل آن، همچنان انحصار وجود دارد و مافیای صنعت خودرو میخواهد به بحث واردات خودرو نیز ورود کرده و به نوعی قصد حکفرمایی دارد.
دادفر در ادامه گفت: تاکنون هیچ نظری از انجمن واردکنندگان خودرو به،وان تشکل ذیربط، خواسته نشد و در هیچیک از جلسات عضوی از اعضا و هیات مدیره انجمن حضور نداشتهاند.
این مقام صنعتی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با رویههای در پیش گرفته شده و وعده امروز و فردا برای واردات که از ،داد ماه آغاز شده و به پایان سال کشانده شده است، آیا واردات واقعا انجام خواهد شد؟ گفت: با رویههای در پیش گرفته شده، واردات بهم،ای واقعی منتفی بنظر میرسد، اما و، صمت اصرار دارد که به هر شکل ممکن تعدادی خودرو تا پیش از پایان سال وارد کند.
آییننامه و دستورالعمل تدوین شده، “غلط در غلط” است که در نهایت منجر به فساد خواهد شد. دلیل اصلی این غلط بودن نیز این است که قانون رعایت نشده است. این درحالیست که چنانچه قانون اجرا میشد، ممکن بود، موفقیتهایی حاصل شود.
واردکنندههای رسمیِ عضو انجمن حضور ندارند
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ادامه داد: رویه در پیش گرفته شده به م،ی عدم انتشار صحیح اطلاعات و عدم افشای فرآیندهاست. در حال حاضر اگر سازمان بازرسی کل کشور سوال کند که شرکتها و افرادی که اسامی آنها به،وان مجاز به واردات اعلام شده است، بر چه اساس و شاخصهای انتخاب و تایید شدهاند، و، صمت چه پاسخی ارائه خواهد داد؟ اگر سوال شود که چرا از انجمن و تشکل تخصصی واردات خودرو، هیچ فردی حضور ندارد چه پاسخی خواهند داد؟
وی افزود: خودروسازان، تولید کننده هستند، پس چرا بایستی به واردات هم دستدرازی کرده و مورد حمایت قرار گیرند؟ چه بساطی بهراه افتاده است که برای هرکاری، یک سرِ بازی، خودروسازان بزرگ هستند؟ به هر بهانهای خودروسازان را به بازی میگیرند تا زیانهایشان را جبران کنند.
در عین حال و، صمت اعلام کرده است: واردات خودرو امری حتمی است و با ورود حجم من،ی از خودروهای وارداتی، بازار خودرو کشور به ثبات میرسد.
تمامی هماهنگیهای لازم اعم از هماهنگی با بانک مرکزی برای تخصیص ارز و… انجام شده است.