به گزارش نبض بازار، در حالیکه و، صمت واردات خودرو را ابزار کمکی برای افزایش تولید داخلی و کاهش التهاب بازار میداند بسیاری میگویند: در آییننامه واردات خودرو و دستورالعمل آن، همچنان انحصار وجود دارد و مافیای صنعت خودرو میخواهد به بحث واردات خودرو نیز ورود کرده و به نوعی قصد حکفرمایی دارد.
در عین حال و، صمت اعلام کرده است: واردات خودرو امری حتمی است و با ورود حجم من،ی از خودروهای وارداتی، بازار خودرو کشور به ثبات میرسد.
تمامی هماهنگیهای لازم اعم از هماهنگی با بانک مرکزی برای تخصیص ارز و… انجام شده است.
منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65570242/%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
دادفر در رابطه با وادات خودروهای اقتصادی نیز اظهار کرد: خودروهای اقتصادی به دست مردم نمیرسند؛ چراکه از پیش “چاله واردات” توسط برخی کنده شد!
دادفر خاطرنشان کرد: این دو از موارد اصلی ملاک صلاحیت برای واردات خودرو تعریف شده، اما چرا در زم، که صحبت از شفافیت است، مستندات صلاحیت اینها منتشر نمیشود و در سامانه شفافیت قرار نمیگیرد؟ حقیقت ماجرا این است که واردات خودرو بهجای آنکه کاری تجاری- بازرگ، باشد، بیشتر شبیه یک نمایش است.
ما در جایگاه انجمن به این موضوع اعتراض داریم. کدامیک از این تایید شدهها، نماینده رسمی شرکتهای خارجی در ایران هستند و چگونه خدمات پس از فروش را تضمین خواهند کرد؟
وی معتقد است بند ۳ قانون ،بوکار، دستگاههای اجرایی را مکلف کرده است که هنگام تدوین یا اصلاح مقررات، برنامهها و رویههای اجرایی، نظر تشکلهای اقتصادی ذیربط را استعلام کنند و مورد توجه قرار دهندوی بند ۲ قانون بهبود مستمر ،ب و کار، ،ت را مکلف کرده است که در مراحل بررسی موضوعات مرتبط با محیط ،بوکار، برای اصلاح و تدوین مقررات و آییننامهها، نظر کتبی اتاقها و آن دسته از تشکلهای ذیربط (اعم از کارفرمایی و کارگری) را درخواست و بررسی کند و هرگاه لازم دید، آنها را به جلسات دعوت کنند.
چه بساطی بهراه افتاده است که برای هرکاری، یک سرِ بازی خودروسازان بزرگ هستند؟ به هر بهانهای خودروسازان را به بازی میگیرند تا زیانهایشان را جبران کننددادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش موثر دو خودروساز بزرگ در امر واردات تصریح کرد: واهمه و هراس از ش،ت محض این دو خودروساز عیان است و نمایندگان مجلس نیز به این موضوع اذعان داشته و گلایهمند بودند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ادامه داد: رویه در پیش گرفته شده به م،ی عدم انتشار صحیح اطلاعات و عدم افشای فرآیندهاست. در حال حاضر اگر سازمان بازرسی کل کشور سوال کند که شرکتها و افرادی که اسامی آنها به،وان مجاز به واردات اعلام شده است، بر چه اساس و شاخصهای انتخاب و تایید شدهاند، و، صمت چه پاسخی ارائه خواهد داد؟ اگر سوال شود که چرا از انجمن و تشکل تخصصی واردات خودرو، هیچ فردی حضور ندارد چه پاسخی خواهند داد؟
آییننامه و دستورالعمل تدوین شده، “غلط در غلط” است که در نهایت منجر به فساد خواهد شد. دلیل اصلی این غلط بودن نیز این است که قانون رعایت نشده است. این درحالیست که چنانچه قانون اجرا میشد، ممکن بود، موفقیتهایی حاصل شود.
واردات خودرو بیشتر شبیه یک نمایش است
واردکنندههای رسمیِ عضو انجمن حضور ندارند
اما واقعیت این است که آنچه میخواهند اجرا کنند، چون بر اساس ساختارهای قانونی نیست، همین تعداد شرکتهایی را هم که جلو انداختهاند، قطعا به دردسر خواهند انداخت.
برای هرکاری، یک سرِ بازی خودروسازان بزرگ هستند!
وی متذکر شد: مگر میشود قصد فروش یک کالا را داشته باشیم، اما صنف و اتحادیه آن کالا و خود فروشنده یا واردکننده کالا، مشارکت نداشته باشند و در عوض اتحادیه یا تشکلهای دیگر و غیر مرتبط وارد عمل شوند؟ در مورد افرادی که برای واردات انتخاب و تایید صلاحیت شدهاند، چرا بصورت رسمی اطلاعات منتشر نمیشود که بر چه اساس انتخاب شدهاند؟
در این رابطه مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، میگوید: در موضوع واردات خودرو از فرآیند آییننامهنویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون بهبود مستمر محیط ،ب و کار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار حائز اهمیت بوده و حتی ممکن است منجر به فساد شود.
گواه این موضوع، این است که در لیست شرکتها و افرادی که مجاز به واردات شناختهاند، حتی یک شرکت از شرکتهای واردکننده رسمیِ عضو انجمن واردکنندگان خودرو حضور ندارد.
دادفر در ادامه گفت: تاکنون هیچ نظری از انجمن واردکنندگان خودرو به،وان تشکل ذیربط، خواسته نشد و در هیچیک از جلسات عضوی از اعضا و هیات مدیره انجمن حضور نداشتهاند.
این مقام صنعتی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با رویههای در پیش گرفته شده و وعده امروز و فردا برای واردات که از ،داد ماه آغاز شده و به پایان سال کشانده شده است، آیا واردات واقعا انجام خواهد شد؟ گفت: با رویههای در پیش گرفته شده، واردات بهم،ای واقعی منتفی بنظر میرسد، اما و، صمت اصرار دارد که به هر شکل ممکن تعدادی خودرو تا پیش از پایان سال وارد کند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: اینکه اعلام میکنند برخی واردکنندگان بهسبب ورود به مسیر تولید، تمایل چند، به واردات ندارند، درست نیست. شفاف اعلام کنند کدام واردکننده رسمی اعلام کرده است که تمایل به واردات ندارد؟!
این در حالیست که زیان خودروسازان طی سالهای اخیر بهسبب قیمتگذاری دستوری، قائل نشدن به بازار رقابتی، مدیریت ،تی، عدم چابکی آنها، عدم خصوصیسازی و موضوعات ریشهای بوده است. حقیقت این است که جرئت خصوصیسازی این دو بنگاه وجود ندارد، اما میخواهند تمام بار را به دوش واردات و مردم بیاندازند.
وی افزود: تاکید کرده بودیم که اگر واردات تحت این شرایط، بهنفع مردم باشد و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمتها شود، سکوت کرده و همکاری نیز خواهیم داشت؛ اما اکنون که موضوع واردات به یک معا، چند مجهولی تبدیل شده و شاخصههای آن نیز شفاف نیست، ما ،ت نخواهیم ماند و پیگیری خواهیم کرد.
وی افزود: خودروسازان، تولید کننده هستند، پس چرا بایستی به واردات هم دستدرازی کرده و مورد حمایت قرار گیرند؟ چه بساطی بهراه افتاده است که برای هرکاری، یک سرِ بازی، خودروسازان بزرگ هستند؟ به هر بهانهای خودروسازان را به بازی میگیرند تا زیانهایشان را جبران کنند.
ضمن اینکه دو خودروساز بزرگ نیز به موضوع ورود کرده و قصد دارند، واردات را نیز دست بگیرند.
انتخابهای نادرست و ناعادلانه برای واردات، قابلیت وقوع واردات نخواهد داشت؛ اصلا و ابدا آییننامه چیده شده، فرآیندی وارداتی نیست و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمتها نخواهد شددادفر تصریح کرد: این آییننامه منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمتها نخواهد شد؛ چراکه بههیچ ،وان کار صورت گرفته، کار اجرایی و تخصصی نبوده است.
وی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که انتخابها ناعادلانه است و همین انتخابهای نادرست، ایجاد یک انحصار خاص ،تی را دامن خواهد زد. اینکه تنها یک عدهای خاص یک کار را انجام دهند، انحصار خاص ایجاد خواهد کرد.
چرا ملاک واردات خودرو اعلام نمیشود؟