آیا روند افزایش قیمت «خودرو» در هفته‌های آینده ادامه‌دار خواهد بود؟ (۱۷ مهرماه ۱۴۰۱)

مؤتمنی با اشاره به ریزش نرخ خودرو‌هایی که در ۲ ماه گذشته افزایش تولید داشتند، افزود: قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ تیرماه با ارز ۲۸ هزار توم، حدود ۵۶۰ میلیون تومان بود این در حالی است که امروز همین خودرو با ارز ۳۳ هزار توم، حدود ۴۷۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد چراکه تعداد فاکتور ، این خودرو توسط خودروساز بیشتر شده است.

در این میان سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو درباره اینکه آیا روند افزایش قیمت خودرو در هفته‌های آینده ادامه‌دار خواهد بود، گفت: برای آنکه افزایش قیمت خودرو متوقف شود ضروری است که عرضه خودرو توسط خودروسازان افزایش پیدا کند؛ بازار خودرو تابع عرضه و تقاضا است. اگر عرضه بیشتر شود اثر خود را در بازار می‌گذارد؛ اگر میزان عرضه جوابگوی تقاضا بود فاصله قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز از کارخانه تا بازار حداقل ۱۰ درصد بود نه ۱۰۰ درصد.

او تصریح کرد: خودرو یک کالای مصرفی است که امروز تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است. اگر محدودیت در عرضه نداشتیم قیمت این کالا با کوچک‌ترین نوسان ارزی تغییر نمی‌کرد.

به گزارش شهرآر،وز، براساس گزارش مید، روز گذشته، قیمت انواع خودرو از ۳ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان گران شده و بیشترین افزایش قیمت مربوط به محصولات پژو بوده است.دلال، که حضورشان در بازار خودرو کمرنگ شده بود و به این اطمینان رسیده بودند که نمی‌توانند مانند گذشته بازار خودرو را دچار آشفتگی کنند، این روز‌ها دوباره فعال شدند و می‌خواهند بازار خودرو را به نفع خود مدیریت کنند.

گزارش مید، ما حاکی از آن است که قیمت پژو ۲۰۶ که سه هفته گذشته ۲۹۷ میلیون تومان بود به ۳۰۸ میلیون تومان رسیده است.

اگر واردات خودرو انجام شود بازار خودرو به سرعت به ثبات می‌رسد و دلالان از این حوزه خارج خواهند شد.

فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند که التهابات اخیر در کشور باعث شده آرامش از بازار خودرو فاصله بگیرد و برخی افراد دوباره در این بازار تعیین‌کننده قیمت‌ها شوند.

با کاهش عرضه خودرو توسط فعالان بازار، طبیعی است که قیمت خودرو سیر صعودی به خود بگیرد. از طرفی این اتفاق در مورد خودرو‌های کارکرده هم رخ داده است، قیمت انواع خودرو‌های کارکرده رو به افزایش است به گونه‌ای که بین ۲ تا ۱۴ میلیون تومان افزایش قیمت وجود داشته است.

برای آنکه فاصله قیمت کارخانه و بازار به حداقل برسد و دیگر دلالان به بهانه‌های مختلف وارد این بازار نشوند و دست‌شان در جیب مردم نرود قرار است و، صمت نسبت به اصلاح و بازنگری قیمت خودرو اقدام کند. بر همین اساس باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه‌های لجستیک و افزایش دستمزد‌ها قیمت انواع خودرو‌ها بزودی اصلاح خواهد شد و این فرایندی است که و، صمت از حدود دو هفته پیش آغاز کرده است. در حال حاضر آنالیز قیمت خودروسازان دریافت شده و با بررسی‌هایی که در سازمان حمایت، شورای رقابت و و، صمت انجام شده اصلاح قیمت‌های خودروسازان درحال انجام است.

منبع: ایران جیب


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65239685/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%C2%AB%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87