استولتنبرگ: ناتو طرف درگیری در اوکراین نیست

 دبیرکل ناتو در دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: ناتو طرف درگیری در اوکراین نیست، اما باید از جریان مداوم و مستمر تسلیحات به اوکراین و پذیرش آن در ناتو اطمینان حاصل کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشا تودی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در برو،ل گفت: جنگ شما جنگ ماست، امنیت شما امنیت ما و ارزش‌های شما ارزش‌های ماست.

استولتنبرگ پیش از نشست وزرای دفاع ناتو افزود: هر چه اوکراین قوی‌تر در میدان نبرد باشد، قوی‌تر روی میز مذاکره خواهد بود و این جنگ سریع‌تر به پایان می‌رسد.

دبیرکل ناتو مدعی شد: روسیه از نظر نظامی رو به وخامت است، از نظر اقتصادی ضعیف‌تر شده و از نظر سیاسی منزوی‌تر شده است. پوتین قصد دارد از زمستان به ،وان سلاحی علیه اوکراین استفاده کند. انتظار داریم که متحدانمان، بیش از پیش از اوکراین حمایت کنند که کی‌یف آماده نبرد زمست، با روسیه شود. ما تا هر زمان که لازم باشد، از اوکراین حمایت می‌کنیم.

استولتنبرگ همچنین گفت، عصر امروز وزرای دفاع ناتو نشست شورای ناتو-اوکراین را به منظور «تقویت روابط و کمک به اوکراین به سمت عضویت در ناتو» برگزار می‌کنند. این وزرا همچنین درباره خسارتی که به تازگی به یک خط لوله گاز در دریای بالتیک وارد آمده، صحبت می‌کنند. دبیرکل ناتو گفت که باید در این رابطه تحقیق شود، «اما اگر مشخص شود که این حمله‌ای عامدانه به زیرساخت حیاتی ناتو بوده، تبعات بسیار جدی به همراه خواهد داشت، یک واکنش متحد و قاطع از جانب ناتو.»

زلنسکی امروز (چهارشنبه) از مقر ناتو در برو،ل بازدید غیرمنتظره‌ای داشت. او در گفتگو با خبرنگاران در کنار استولتنبرگ از رهبران جهان خواست تا برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها، به سرزمین‌های اشغالی فلسطین بروند.

او افزود: خیلی مهم است که به اولویت‌ها توجه شود. سیستم‌های دفاع هوایی وجود دارد. اینها فقط کلمات نیستند. اینها چیزهای بسیار ملموسی هستند و ما به آنها نیاز داریم.

این مقام اوکراینی همچنین خواستار مهمات بیشتر شد.

زلنسکی گفت: من از ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به خاطر نقش رهبری مهمش در هماهنگی کار ائتلاف و اتخاذ تصمیمات ناتو در حمایت از اوکراین تشکر می‌کنم. همکاری اوکراین با تولیدکنندگان پیشرو تسلیحات در جهان برای اجرای استانداردهای ناتو در صنایع دفاعی و تقویت قابلیت همکاری با اتحاد مهم است. امیدواریم در نشست امروز شورای اوکراین و ناتو در سطح وزرای دفاع و نشست فردای وزرای دفاع ناتو، کشورهای عضو ناتو تصمیمات مثبتی در خصوص تامین تسلیحات، تج،ات نظامی و کمک‌های لازم به اوکراین اتخاذ کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین نگران است که بحران امنیتی در «خاورمیانه» توجه بین‌المللی را از کشورش دور کند. او روسیه را مسئول حمله هفته گذشته حماس به ج، اسرائیل دانست.

زلنسکی در گفت‌وگو با فرانس ۲ هشدار داد: «اگر توجه بین‌المللی از اوکراین به هر طریقی منحرف شود، پیامدهایی در پی خواهد داشت.» وی با ابراز امیدواری از تداوم کمک‌های واشنگتن به کشورش افزود: «سرنوشت اوکراین به اتحاد بقیه جهان بستگی دارد.»

زلنسکی روز سه‌شنبه در روم، ادعای خود را مبنی بر اینکه مسکو مقصر حمله حماس است، تکرار کرد. او بدون ارائه هیچ مدرک خاصی اعلام کرد که روسیه «به حماس کمک کرد و پشت حماس است.»

ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که طبق گفته سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین، روسیه «علاقه‌مند به راه انداختن جنگ در خاورمیانه» برای «تضعیف وحدت جهان» و «از بین بردن آزادی در اروپا» است. در واکنش به این ادعاها، ماریا زاخارووا، سخنگوی و، امور خارجه روسیه اظهارات زلنسکی را به س،ه گرفت و گفت که این سخنان ممکن است ناشی از سوء مصرف مواد باشد.

منبع: http://khabark،dro.com/fa/news/702538/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%88%D9%84%D8%AA%D9%86%D8%A8%D8%B1%DA%AF-%D9%86%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%88%DA%A9%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA